Friday, February 20, 2009

membina keyakinan diri...


salam kepada semua pembaca...

di sini saya ingin berkongsi idea, pendapat, dan sedikit pengalaman yang dilalui..
bukan ape, nak berkata tentang perkara yang selalu orang hadapi bila berhadapan dengan sesuatu perkara yang memerlukan keyakinan diri yang teguh dan jitu...seperti bercakap dengan org kenamaan atau membentangkan sesuatu perkara dihadapan org lain (spt:presentaion dalam kelas) .bukan ape, bende2 mcm ini juga memerlukan strategi yang dapat membantu kita mencapai objektif dan matlamat yang sebenar. tidak la nnti, apabila ada sesuatu perkara yang kita nak sampaikan kepada orang x terkata pulak, gara-gara ada perasaan takut, mengelabah (atau perkataan lain cuak) dan tidak yakin pada diri sendiri...perkara ini juga pernah berlaku dalam hidup saya...dalam setiap pembentangan yang sya buat kat dalam kelas, ade je bende yang saya nk ckpkan tp x terckp...xtau la...mungkin xde strategi kot...kalo nk katekan 'nervous' sume org pon ade 'feeling' begitu jgak...walhal, pembentangan yang telah saya buat itu, adalah kepada rakan-rakan sekelas yang sudah biasa saya kenal dan gurau..bukan org luar pon. selain itu jga, saya mempunyai masalah keyakinan diri apabila nk bercakap dalam bahasa inggeris. setiap kali nak tulis sesuatu atau bercakap, saya mesti minta pendapat kepada kawan2 atau kakak2 agar 'cek' terlebih dahulu bhs yang sye gnekan..tkot2 salah, da mlu plak.2 la masalah sya, dah org tua sediakan kelas bhs inggeris (kat cambridge centre), mlas plak nk p blajar..pastu da xtau, nk tnye org plak. 2 la masalah keyakinan diri yang saya hadapi...tetapi ape boleh kita buat, da nme nyer manusia...pelbagai perasaan yang berbaur di hati mereka...tapi yang penting kali ini, sebelum kita nak buat sesuatu perkara, mestilah ada strategi yang boleh membantu kita mencapai matlamat...dan yang paling utama sekali, berdoa kepada Allah, agar dikuatkan iman, semangat yang kental dan pemikiran yang kritis untuk diri kita dan masyarakat agar dapat memperkembangkan ilmu di dunia ini untuk manfaat kita bersama..insya-Allah.

No comments: